Kycklinglever i god sås, serverade med palsternackor

Som jag minns det var min mormor ingen höjdare på att laga mat. Däremot var hon väldigt duktig på all sorts handarbete och jobbade ju också som sömmerska och textillärare. De gångerna jag åt hennes mat är mitt minne att det var ganska smaklöst och tråkigt, inte vet jag, jag kan ha haft otur. Men jag minns en gång, när jag kan ha varit nånstans mellan 18 och 23(?) som jag blev bjuden på något som verkligen tilltalade mina smaklökar. Fick receptet och har gjort det väldigt många gånger sedan dess. Ikväll åt vi det och här är receptet:

4 pers
4-8 palsternackor
1-2 pkt kycklinglever (beror på hur hungriga folk är och om man serverar potatis till)
1-2 pkt bacon (mängd som ovan)
1 burk champinjoner (brukar jag hoppa över)
2 tsk vetemjöl (hoppar jag absolut över)
2,5 - 3 dl vispgrädde (kan även behövas mer, eller creme fraiche)
2 msk tomatpuré
svartpeppar och salt

Skala och halvera palsternackorna. Koka dem mjuka i saltat vatten och låt dem sedan rinna av. Lägg dem i rad på serveringsfat.

Fräs kycklinglever, bacon och de eventuella champinjonerna i smör. Krydda. Om man absolut vill använda mjöl, så pudrar man nu över det och tillsätter även tomatpurén. Rör om och häll på grädden. Låt det hela puttra ihop till en stuvning. Vill man inte använda mjöl nöjer man sig med tomatpuré och grädde. Blir det för löst lägger man i creme fraiche så det blir lite tjockare. Smaka av om det behövs mera kryddor. Häll sedan det hela över palsternackorna. Lite klippt persilja över ser trevligt ut. Vill man, kan man servera potatis till.

Man kan väl tillägga att kycklinglever är väldigt billig mat, inte heller har det samma kraftiga leversmak som nötlever. Dessutom kan man absolut, om nödvändigt, ersätta kycklinglevern med kycklingfilét eller grytbitar av nöt eller gris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0