Köttfärssås utan spagetti

Har i vår LCHF-iver saknat köttfärssås och spagetti, det är en sån klassiker och ett i alla lägen säkert kort. Men då är det ju det där med pasta, massa kolhydrater i det och det vill vi ju inte ha! Men nånstans där, tror det var under gårdagskvällen, så såddes ett frö till en idé, kan man inte använda vitkål i stället för spagetti? Det ser ju nästan likadant ut :-). Nåja, det var värt att pröva, tyckte jag. Men jag kom fram till att det bästa var nog att gegga ihop det redan på tillagningsstadiet! Sagt och gjort, trial and error, och det blev riktigt gott! Så här gjorde jag:

För 2 pers, äter man inte som en häst blir det åtminstone en matlåda över:

1/4 vitkålshuvud
1 gul lök
2 klyftor vitlök
4 hg köttfärs
1 brk krossade tomater
ca 2 msk tomatpure
en skvätt rödvin (eller ytterligare en burk krossade tomater)
ca 1 dl grädde
massa kryddor
riven ost, även gärna lite parmesan

Strimla vitkålen, hacka löken. Bryn detta tillsammans med köttfärsen och de pressade vitlöksklyftorna i en stekpanna. Det blir ganska fullt, man behöver en hyfsat stor panna, har man inte det så bryn färsen först och lägg den åt sidan och bryn kål och lök och lägg sedan i färsen. Kålen smälter ihop när den bryns så det tar mindre plats. När färsen och det övriga brynts normalt mycket för vanlig köttfärssås, så häller man på krossad tomat och tomatpure samt kryddor. Krydda rejält, jag tog ordentligt med svartpeppar, chilipeppar, paprikapulver, spiskummin, muskotnöt, salt, samt min egenimporterade Gambiakrydda (stark). Kort sagt, krydda som du brukar, men dubbelt! När detta kokat ihop hyfsat så slå på grädden och låt det fortsätta puttra på svag värme ytterligare ett tag. Riv under tiden ost, och glöm inte att smaka av såsen, krydda mer om det behövs. Innan servering så hällde jag över en halv tärnad röd paprika och lite strimlad basilika, man får väl ta sig friheten att säga "jättegott, sa Tina"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0