Vardagsfisk

Mina barns farmor serverade till jul ägghalvor med vispad grädde utblandad med vanlig kaviar, typ Kalles. Det var jättegott och jag snodde detta och serverade i många år samma sak. Denna tanke dök upp i mitt huvud häromsistens och har legat och grott ett tag; kan man inte ta kaviar och kanske creme fraiche och blanda ihop och låta få bli nån slags sås till ett fiskblock?

I dag var det dags att testa. Det blev faktiskt riktigt, riktigt gott, och enkelt! Som tillbehör använde jag morot och vitkål, uppblandat med lite lök. Så här jag gjorde jag:

2 pers:

1 st fiskblock, jag använder Hoki
2 medelstora morötter, grovt rivna
1 bit vitkål, strimlad (ungefär lika stor hög som morötterna)
1/2 gul lök, hackad
1,5 ca dl creme fraiche
1,5 ca dl vispgrädde
en rejäl klick kaviar, drygt 0,5 dl
lite dill
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Fräs grönsakerna i smör i stekpanna en stund så de mjuknar. Lägg fiskblocket i en ugnssäker form och lägg grönsaksfräset runt om. Krydda blocket med salt och vitpeppar. Blanda creme fraiche, grädde, kaviar och dill - fryst, torkad eller färsk hackad. Klicka blandningen över fisken och fräset. Ställ in i ugnen. För mig tog det ca 35 minuter innan det var klart, mitt fiskblock var inte helt upptinat. Kolla med tandpetare att fisken är klar.

Idag hade jag sinnesnärvaro nog att ta en bild på det hela innan det åkte in i ugnen:



Men det blev ingen bild på det hela när det var färdigt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0