Ost-och skinksås, med fuskpasta = LCHF

Snart är det dags att döpa om den här bloggen till Eatit-LCHF, eftersom det i princip bara är jag som lägger in mina LCHF-recept här. Här kommer ett till:
Om man som vi gillar ost-och skinksås och har brukat äta det med pasta i någon form, kan jag meddela att det går precis lika bra med vitkål!!! Och snabblagat och gott som rackarn blev det också:

ca 200-grams bit rökt skinka
ca 2,5 dl tjock grädde (gärna 40%)
1 vitlöksklyfta
en bit grönmögelost typ grädddanablu eller liknande. För vår del blev det en halv blå Castello.
vitkål i önskad mängd
peppar

Strimla vitkålen och sätt på vatten för den att koka i.
Skär skinkan i stavar. Fräs den i smör med vitlöken en stund, häll sedan på grädden och lägg i osten. Låt det hela sjuda medan osten smälter ner.

När vitkålen kokat till lämplig "al dente" hälls den i durkslag så den får rinna av ordentligt.

Krydda såsen med peppar, salt behövs förmodligen inte eftersom både skinkan och osten är ganska salta. Är såsen för tunn, klicka i lite creme fraiche. För enkelhetens skull hällde jag ner vitkålen direkt i såsen. Sen var det dags att äta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0