Enkel saffransfiskgryta till vardags

Hade tänkt experimentera med lite kaviar i en fiskgryta men precis innan jag skulle ha ner det slog det mig att va fasiken, man brukar ju ha saffran i fisksoppa, så det måste man ju kunna ha i fiskgryta också! Dessutom är det ju nästan jul och självklart är det trevligt med smak och doft av saffran i huset då! Det blev jättegott och enkelt och snabbt också:

2 pers

1 block hokifilet skuren i kuber
1/2 purjo
1 vitlöksklyfta
1 pkt saffran
lite vitt matlagningsvin (eller äkta vin)
ca 2 dl creme fraiche
1 fiskbuljongtärning
1 msk tomatpuré
timjan, basilika, vitpeppar, salt

En lagom stor bit vitkål som strimlats och sen kapats på tvärsen också.

Vill man skippar man vitkålen, och serverar ris till. Men eftersom vi inte äter ris så ofta, så började jag med att fräsa vitkål och lök i smör i en gryta. Det ska inte ta färg, bara smälta lite. Sen hällde jag i vinet, creme fraichen, saffran och tomatpuré, samt även buljongtärning och kryddor. Jag tog lite för mycket vin så grytan blev lite väl tunn, späd hellre med vin i den utsträckning som behövs. När det börjar puttra så lägg i fisken. Låt puttra i ca 5-10 minuter. Smaka av med mer kryddor om det behövs. Färdigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0