Köttfärsröra med ostgratinerat blomkålsmos

Ikväll testade jag en variant jag tänkt göra flera gånger förut men som inte blivit av. Vi äter ju numera inget potatismos men väldigt ofta blomkålsmos. Det blir precis lika gott som potatismos, för att inte säga godare, och är helt LCHF. Denna rätt ska egentligen göras med potatismos och min tanke var alltså att testa den med blomkålsmos istället. Det blev kanon!

Gör en köttfärsröra, min ser ut så här:

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 hg köttfärs
tomatpure
1 burk krossad tomat
mycket kryddor: svartpeppar, chilipeppar, paprikapulver, lite muskot, ja allt med ordentligt med smak i och så salt

Koka samtidigt upp vatten. Ett blomkålshuvud nedbrutet i buketter får koka tills det känns lite halvmjukt, 5-10 minuter. (Det finns fryst blomkål också, går lika bra att använda.) Häll av vattnet och låt ånga en liten stund. Klicka sedan på ett par rejäla klickar smör och mixa med stavmixer.

Lägg köttfärsröran i botten på en ugnsfast form och bred blomkålsmoset över. Häll över riven ost, alternativt använd osthyveln och täck med ostskivor. In i ugnen på 225 grader tills osten börjar få färg. Ät! Gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0