Grönsakslåda

I brist på matlådor i frysen (förstår inte vart de tagit vägen?) var jag tvungen att hitta mig nåt att äta i min ensamhet, så det blev återigen en genomgång av kyl och frys och vad där fanns. Hittade bacon som behövde ätas upp innan bäst-före-datum passerades, detsamma gällde grädde med lång hållbarhet (så bra att ha hemma i reserv). Då uppstod idén att göra en variant på den gamla goda makaronilådan, som alla mina barn samt maken känner väl till. Således togs, självklart med LCHF som mål:

1 pkt bacon

Ca 1/3 påse frysta Euroshopper-grönsaker (blomkål-, broccoli- och morotsblandning)

4 ägg

2,5 grädde

1 vitlöksklyfta

riven ost

vitpeppar, chilipeppar


Klipp baconet i bitar och lägg i en ugnssäker form. Häll över de tinade (mina hann bli halvtinade) grönsakerna. Vispa ihop ägg, grädde (det går bra med mjölk), vitlök och kryddor och slå det över. Strö över riven ost - ju mer desto godare! Grädda i ugn 225 grader i ca 25 minuter eller till det hela har fått en inbjudande guldbrun yta. Det räcker till två stora portioner, jag åt ca 1/3 så jag lyckades med min föresats att få matlåda i morgon! Gott till var Creme Fraiche toppad med Sweet Chilisås (kombinationen snodde jag av Kim i lördags, jättegott!) eller enbart Sweet Chili var också gott! Lätt som en plätt, mätt som en - ja, vad rimmar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0