Palsternackslåda

I det ursprungliga receptet till det här skulle det vara potatismos, så det kan man också ha, men palsternackorna växer också som vilddjur hos oss i år, och är såå mycket godare än potatis. Tycker jag!
 
Inte skulle det heller vara annat än tomatpuré i köttfärsröran i det ursprungliga, men vi har massa tomater vi behöver äta upp, så det blev färska små tomater som fick hamna i röran. Skulle nog rekommendera att ha i lite tomater, även om jag tror att en burk krossade ger för mycket väta i det här. Lägg hellre i körsbärstomater. Dela dem först (det gjorde inte jag och fick krossa mina med sleven, risken är alltid att de ploppar iväg ut på spisen....)
 
Till detta hade jag pressgurka, jättegott! Den näst sista egenodlade gurkan. Pressgurka är vanlig gurka som ligger i en lag av vatten, ättika och socker, jättegott! Ica.se har ett bra recept på det
 
Till två pers
 
3 hg köttfärs
en gul lök
en rejäl klyfta vitlök
2 msk tomatpure
tomater motsvarande ca 3/4 burk körsbärstomater kanske
salt, svartpeppar, chili, ja, den kryddning man brukar ha till sin köttfärssås
 
ca ett halvt kilo palsternacka
 
Riven god ost
 
Dela palsternackan i ett par centimeter stora bitar och koka dem mjuka.
Under tiden det kokar steks köttfärssröran ihop.
Mixa palsternackan till ett mos och bred ut i en form, bred sedan köttfärsröran över och toppa med riven ost. Gratinera i ugn ca 225 grader. Tidsmässigt räcker det att osten blir lite gyllenbrun, allt är ju redan tillagat. Strödde lite persilja över (gott om det också). Det roliga är att vi har hälften kvar, alltså en middag till, det var mycket mättande!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0