Spenatsoppa extra alt

Det gjordes spenatsoppa hos andra här i veckan och jag blev så sugen. För egen del var det länge sedan jag gjorde sådan, fast vi försöker äta soppa en gång i veckan. 
 
När barnen var små blev det oftare spenatsoppa, och för det mesta hade jag korv i den. Denniskorv. Det ville jag inte ha nu och hittade Ica´s Ostwurst med Ementahlerost i. Det blev riktigt gott. Och så ägghalvor förstås.
 
Så här gjorde jag:
 
ca 3,5 dl grädde i en gryta
ca 1/2 påse fryst spenat
1 tärning grönsaksbuljong
vatten 
salt och peppar
 
Korv och ägghalvor
 
Hällde grädden i en gryta och la i spenaten och buljongtärningen. Lät det koka upp och spädde med vatten till önskad mängd och konsistens. Lite salt och peppar, men låt det vara lite mindre salt än vanligt eftersom korven tillför en hel del sälta. Bättre salta i efterhand. När det kokat upp igen hällde jag i korven och tog det från värmen och serverade. Väldigt mättande och gott! Det går absolut lika bra att lägga korven i tallriken precis som med äggen, och hälla soppan däröver.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0