Purjolökssoppa

Vi har ju fortfarande en hel del grönsaker kvar på lagring från höstens skörd. Hittills har ju vintern varit bra just ur lagringsaspekten, det blir inte fryskallt i garaget, men ändå behöver vi hitta lite nya rätter för att förbruka det vi har, Fick en hel del purjo och en gång tidigare i vinter hittade jag ett recept på en purjo- och palsternackssoppa som jag gjorde. Problemet är bara att hitta receptet igen. Så den här gången när jag hittade ett recept på bara purjo tänker jag spara det här, så jag vet var jag ska hitta det. Det är som sagt inte mittt, utan hämtat från en blogg som heter Lolas mat. Väldigt gott blev det och billig mat är det också.
 
Till oss två gjorde jag så här:
 
1 stor eller två små purjo
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
100 g philadelfiaost, alternativt 50g ost och 1 dl creme fraiche
1 dl grädde
1 pkt bacon
 
Skär purjon i bitar och lägg i en gryta med smör, det ska inte stekas utan låt purjon smälta på svag värme. Efter ca 5 minuter hälls vatten på och buljongen läggs i. Låt det koka i 10 min och mixa sedan soppan slät. Häll i osten och grädden och lite vitpeppar och ställ tillbaka på spisen och låt sjuda i minst 15 minuter, gärna 20. Under tiden delas baconet i bitar och knapersteks och läggs som garnityr/tillbehör på sopptallriken. OBS, salta inte i soppan, baconet saltar tillräckligt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0