Kyckling i dillsås

När jag var barn fick man ibland en rätt som kallades dillkött. Det var kalvkött som serverades i en syrlig dillsås. Jättegott. Men kalv är dyrt och ofta svårt att hitta, så när jag såg ett recept på kyckling i dillsås i ICA:s Buffétidning var jag tvungen att testa. Det här receptet är hyfsat omgjort, och jättegott tycker jag!

2 kycklingfileter

Grädde ca 2 dl

Morötter ca 5/6 st, broccoli, sockerärter efter behag

1 dryg dl hackad dill

Ca 1 msk ättika

Hönsbuljongtärning

Salt o peppar

 

Skär fileterna i hyfsat stora bitar, morötterna på längden och även på tvären om de är stora.

Fräs kycklingen i smör i en gryta utan att de tar färg, lägg i morötterna när kycklingytan inte är rå längre. Låt det steka så en stund, fortfarande utan att kycklingen får färg. Häll sedan på grädde och lägg i buljongtärningen. Låt puttra till morötterna börjar mjukna, eller är så mjuka man vill ha dem.

Lägg i dillen och tillsätt ättikan. Ibland har jag haft 1 msk, ibland lite mer, salta och peppra försiktigt. Lägg i broccolin och låt koka med några minuter och smaka av. Sockerärterna läggs i sist när allt är klart och rörs ned innan grytan tas från spisen. Såklart kan man ha potatis till om man vill, vi tycker det räcker med grönsakerna.

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0