Torsk med morotssås

Fisk äter jag för att man ska, inte för att jag vill. Gillar inte fisksmaken. Så ska jag äta fisk, ska den blandas med andra goda smaker, annars funkar det inte.
 
Har en rätt som funkat, men som jag på sista tiden tröttnat på. Gjorde om den lite grann och då kändes den ganska bra. Maken tyckte att det blev jättegott.
 
2 pers
 
1 pkt torsk eller hoki skuret i bitar
3 grovt rivna morötter
ca 1 msk riven ingefära
1 krossad vitlöksklyfta
creme fraiche och grädde
1/2 tärning grönsaksbuljong
pressad citron
dill, salt, peppar
 
Fräs de rivna morötterna i en stekpanna eller stekgryta i smör en stund. Lägg i vitlök och ingefära mot slutet. Klicka i creme fraiche och rör ut, späd med grädde. Ca 50/50 av vardera och den mängd man behöver beroende på antal portioner. Jag tog ca 2dl cf och kanske 1,5 dl grädde. Lägg i buljongtärning och pressa över lite citron, kanske 1 msk, salta och peppra försiktigt. Rör om och lägg i fisken. Låt puttra och lägg under tiden i dillen. Kanske behöver såsen spädas med vatten och det hela smakas av med mer citron och kryddor.
 
Hur lång tid man låter det puttra beror på hur gärna man vill bli av med fisksmaken, ju längre desto mindre smak. Rätten räcker säkert till tre eller fyra personer om man serverar potatis, ris eller pasta till, då kanske det behövs mer cf och grädde. Vi kör utan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0