Kycklinggryta med ingefära

Dags igen att skriva ner kvällens middag eftersom det blev riktigt gott! Åter ett sånt där tillfälle när jag inte vet vad jag ska göra för mat, mer än att det ska bli kyckling och att eftersom jag hade några deciliter grädde i kylen, alltid går att få till någonting. Under dagen slog det mig att jag även hade en bit ingefära, och det är ju gott, så jag gjorde ett par nätsökningar och plockade lite här och lite där. Så här gjorde jag:
 
2 pers
 
kycklingfílet
2 morötter skurna i stavar
en bit purjolök
ca 1 msk riven färsk ingefära
frysta wokgrönsaker
ca 2,5 dl grädde
Ketjap Manis
1 hönsbuljongtärning
chilipulver
svartpeppar
salt
 
Skär morötterna, strimla purjon och riv ingefäran. Strimla kycklingköttet och fräs det i smör i en gryta tillsammans med morötter och lök en stund. Häll på de frysta grönsakerna och låt fräsa med. Mot slutet läggs ingefäran i också. Blir det för mycket vatten i grytan så häll av så mycket det går. Häll i grädde, buljongtärning, Ketjap Manis och kryddor. Låt puttra. Av Ketjapen tog jag kanske en halv matsked, det bästa är att smaka sig fram med kryddningen.
 
Såklart kan man servera ris till, men vi äter det utan.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0