Allt-i-ett-kyckling i ugn

Av nån anledning har söndagar blivit en "kycklingdag" hos oss. Kanske för att även utan nån speciell planering går det alltid att göra nånting med ett par kycklingfileter. Dock blir det ju gärna så att man går runt på samma varianter. I förra veckan hittade jag ett recept i Aftonbladet som lät värt att pröva och det blev kanongott. Gjorde en del ändringar mot orginalet och det här är min version:

2 kycklingbröst
3 mellanstora morötter
1 paprika
0,5 zuccini
en bit purjo (1 rödlök går lika bra)
torkad rosmarin (orginalreceptet säger 0,5 kruka färsk, och jag hade nog lite lite kvar i min kryddburk)
4 msk olja - tog 2 msk avocadoolja citron och 2msk olivolja
2 msk balsamvinäger
1,5 msk flytande honung
1/2 tsk svartpeppar
1 tsk salt

Dippsås:
1 aubergine
100 g fetaost
1-2 vitlöksklyftor
1/4 citron
1 msk avocadoolja naturell
salt, svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader. Dela auberginen på längden. Skär ett par snitt i köttet, ringla över olja och sätt in i ugnen ca 20 min.
Skala morötter och ev rödlök. Skär alla grönsaker i klyftor, morötterna gärna i något mindre sådana, och lägg grönsaker och kyckling i en långpanna.
Gör en marinad av olja, balsamvinäger, honung och kryddor enligt ovan och häll över kyckling och grönsaker. Rör runt ordentligt.
Flytta auberginen längst ner i ugnen om den inte är färdig och sätt in långpannan med kyckling och grönsaker i mitten av ugnen ca 25 minuter.
Ta ut auberginen när den är mjuk och färdig, låt den svalna så den blir hanterbar.
Gröp sedan ur den med en sked och lägg i matberedare eller en mixerburk. Tillsätt vitlök, fetaost, citronsaft och olja och mixa till en dipsås. Smaka av med salt och peppar. Servera till kyckling och grönsaker.
Den fetaostförpackningen jag köpte innehöll 150 g ost, det som blev över smulade jag över kyckling och grönsaker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0