Tjocka revbensspjäll med coleslaw

Den här gången är det inte vad som fanns och måste ätas upp, utan vad som fanns och befanns OK!

Tror att jag sa det förra året, men det tål nog att sägas igen; vid den här tiden på året börjar julskinkorna förberedas, vilket gör att det ofta finns billigt fläskkött (det som inte blir julskinka) i butiksdiskarna. Hittade häromveckan tjocka revbensspjäll för 39.90/kilo, helt OK! Köpte så det räckte till två middagar för oss två, gissningsvis sådär 1,5 kilo och det var omgång nr 2 som åts ikväll.

Har nyligen upptäckt att stekpåsar är ett litet underverk. Det är min inspirationskälla och matförebild Airam http://airamsmat.webblogg.se/ som lärt mig detta. En sådan påse användes ikväll, helt suveränt när det gäller viss mat som tillagas i ugnen, man slipper vid/inbrända tillagningskärl, och framför allt, så bidrar det till att köttet blir mer smakrikt och saftigt! Nog om detta, så här gjorde jag:

Tjocka revbensspjäll skurna i portionsbitar, lagom till två personer
4 vitlöksklyftor
en skvätt (kanske sådär 2-3 msk) av vardera soya, balsamvinäger, chilisås och rött vin.
En rejäl pyts av svartpeppar, malen muskotnöt, chilipeppar, grillkrydda, malen ingefära och salt.

Blanda ihop kryddor med de flytande dito och slå över köttet, låt gärna marinera ett par timmar. Tyvärr hade jag idag inte den framförhållningen att jag gjorde det, men det blir ännu bättre smak på köttet om man gör det! Lägg det hela i en stekpåse och lägg i en lämplig form och ställ in i ugnen. i 175 grader i minst 1 tim o. 30 minuter, gärna 1,45. Till detta åt vi coleslaw, rekommenderas att man tar tillvara marinaden/såsen/skyn och förgyller tallriken med den när det ska ätas, den är så god!!!

Coleslaw gör jag så här:

Blanda 0,5 dl majonnäs (ingen smakfattig lightvariant) med ca 1 dl creme fraiche och 1 msk senap, salt och svartpeppar. Strimla vitkål och blanda i! Gör gärna mer än vad som går åt, den blir bara godare om den får stå till sig nåt dygn!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0