Kassler med falsk potatisgratäng

Idag överraskade jag nästan mig själv. Hade tänkt annan mat som av olika anledningar inte lagades. Alternativet kassler finns nästan alltid i vår frys och idag fanns även ett halvt vitkålshuvud i kylen. Så kassler och vitkål. Brukar göra stuvad vitkål med ganska mycket muskotnöt i till isterband, vilket är gott. Kändes som jag ville göra lite annorlunda till kasslern.

Tänkte att lite riven ost i, gör det hela lite krämigare, och nästa tanke blev dragon. Rätt tänkt. Det smakade potatisgratäng, men utan potatis! Jättegott! Dessutom snabblagat och billigt. Kanske skulle haft i en liten vitlöksklyfta? Testar det nästa gång!

Så här gjorde jag:

Kassler till 2 pers

Ca 3 dl grädde

Riven ost, ca 2-3 dl

Dragon, vitpeppar, salt (tänk på att kasslern är salt)

 

Strimla vitkålen tunt och skiva kasslern

Häll grädden i en gryta och lägg ner vitkålen. Låt koka upp och lägg sedan ner osten och låt den smälta. Häll i vitpeppar, salt och dragon efter smak, hade nog en halv matsked dragon ungefär. Låt puttra tills vitkålen är önskat mjuk. Fräs på kasslerskivorna i en stekpanna. Klart!

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0