Kall citronsås till fisk, sallad mm

Under semestern inhandlades ett falster, tror jag det heter, som man kan klämma in fisk i för att sedan grilla. En väldigt fiffig manick som håller fileterna på plats genom galler på båda sidor, så det är lätt att vända på det hela.
 
Det testades ett par gånger och fungerade utmärkt. Andra gången hade vi besök av Kim och Markus och jag ville ha en trevlig sås till laxfileterna. Så skönt när man kan ligga i solen och låta hjärnan gå på lågvarv och fungera som den själv vill, det är då saker brukar poppa upp. Det gjorde det. Det är mycket möjligt att receptet till den här såsen redan är uppfunnet, men inget som jag har läst någonstans. Så här gjorde jag:
 
4 pers
finrivet skal av en lime
finrivet skal av en halv citron
en msk majonäs eller drygt det
ca 4 dl creme fraiche
salt och peppar
 
blanda och servera.
 
Skrev upp vad jag gjort men lappen är kvar i stugan. I kväll skulle vi äta kräftsallad och jag ville ha den goda citronsåsen till. Hade dock ingen lime och bara en halv citron, så det blev så här
 
finrivet skal av en halv citron
kanske en tsk citronsaft
1 msk majonäs
2 dl creme fraiche
salt och peppar
torkad dill
 
Båda varianterna blev väldigt goda. Kan tänka mig att man kan använda dem även till kyckling och en god sallad, även kanske fläskkött.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0