Ostsoppa

Gjorde en så god ostsoppa häromdagen och skulle såklart lagt in receptet på en gång, medan jag kom ihåg exakt vad det var i och hur jag gjorde. Men det glömde jag! Men för att ha en chans att göra om den så gör jag ett försök att rekapitulera den:
 
1/2 rödlök, funkar lika bra med purjo
ett par dl vatten
ett par dl grädde
ca 3 dl riven smakrik ost
1 tärning grönsaksbuljong
1 pkt bacon
peppar
 
Börja med baconet; skär i strimlor och fräs i stekpanna så det blir knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper.
Fräs lök i smör i en gryta, häll på vatten, grädde och buljongtärning. Låt koka ca fem minuter. Häll ner den rivna osten och låt den smälta, låt det inte koka mera. Smaka av med peppar, salt behövs inte. Toppa med baconet i tallrikarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0