Köttfärsröra á la kylskåpsrensing

I övermorgon bär det av på semester i två veckor. Alltså får man se till att tömma kylskåpet utan att behöva slänga saker. Det bär mig nämligen oerhört emot. Så ikväll blev det en middag som definitvit baserades på det som fanns och som inte kunde finnas kvar till vi kommer hem igen. Det roliga var att det blev väldigt gott!

Det som fanns och behövde göras slut på var: ett halvt paket creme cheese vitlök och örter,  ca 1 dl grädde i öppnat paket, en öppnad creme fraiche med ca 1,5 dl kvar, ett gäng morötter, en liten bit vitkål, en ostskalk. Förutom detta använde jag ca 400 g köttfärs, en gul lök, en vitlöksklyfta, en köttbuljongtärning, en matsked tomatpuré och en deciliter vatten.

Strimla vitkål och riv morötterna grovt, jag tog fyra medelstora. Hacka löken. Fräs köttfärs och lök och pressa i vitlöken. När färsen fått färg och är hyfsat genomstekt så läggs morötter och vitkål i. Låt det fräsa med en minut ungefär. Häll i grädde, creme fraiche och creme cheese. Rör om. Låt puttra och späd med vatten eller mera grädde, beroende på vad man har och tycker. Lägg i tomatpuré, buljongtärning, den rivna ostbiten och övriga kryddor, jag använde svartpeppar, salt, cayennepeppar och lite muskotnöt. Låt puttra ytterligare några minuter. Smaka av och servera. Hyfsat snabbt, billigt och LCHF! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0